HUBUNGAN JENIS APLIKASI GADGET TERHADAP PERKEMBANGAN ANAK USIA PRA SEKOLAH DI KECAMATAN WELERI
Abstract
The continued use of gadgets has a negative impact on the mindset and behavior of children in their daily lives, children who tend to use gadgets continuously will be very dependent and become routine activities in daily activities, in this case children often prefer playing gadgets, causing children to be lazy to move and do activities. Knowing the relationship between types of gadget applications on the development of toddlers and school age in Weleri District. Quantitative research with survey design. This research is a post test design. The sample in this study were 31 respondents. The sampling technique was simple random sampling technique. Univariate analysis produces distributions and percentages and bivariate analysis using chi-square. Results: The results showed that most of the cellphones played on the YouTube application type. The results showed that the majority experienced the appropriate development. There is a relationship between the type of application on the development of pre school in Weleri District, Kendal Regency
Downloads
References
Ameliola &Nugraha. (2013). Perkembangan Media Informasi dan Teknologi. Terhadap Anak dalam Era Globalisasi. Malang: Universitas Brawijaya
Andarmoyo. (2012). Keperawatan Keluarga Konsep Teori, Proses dan Praktik Keperawatan. Yogyakarta : Graha Ilmu.
Fadilah, Ahmad. (2011). Pengaruh Penggunaan Alat Komunikasi Handphone. (HP) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa SMP NEGERI 66. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/1794
Fadilah. (2015). Perilaku Konsumtif Mahasiswa UGM dalam Penggunaan Gadget. Yogyakarta: UGM
Hidayat. (2009). Ilmu Kesehatan Anak. Jakarta :Salemba Medika
Irawan. (2013). Pengaruh Kegunaan Gadget terhadap Kemampuan Bersosialisasi pada Remaja. Fakultas Psikologi Universitas Islam Riau. https://journal.uir.ac.id/index.php/annafs/article/view/420. Diakses tanggal 4 Juni 2019
Jati dan Herawati. (2014). Segmentasi Mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi UAJY dalam Menggunakan Gadget. https://e-journal.uajy.ac.id/5742/. Diakses tanggal 1 Juni 2019.
Kotler. (2012). Indonesia Empat Besar Pengguna Smartphone. Diakses tangal 26 Mei 2019 dari http://korantempo.co/ konten/2015/01/24/363157/2016-indonesia-emoat-besar-pengguna-smartphone
Makta, L. O., Noor, N. B., & Kapalawi, I. (2013). Pengaruh motivasi kerja dengan kinerja perawat pelaksana di unit rawat inap RS Stella Maris Makassar tahun 2013. Jurnal, 1(1), 1–1
Nurrachmawati. (2014). Pengaruh Sistem Operasi Mobile Android pada Anak Usia Dini. https://www.slideshare.net/ nuranueenurrachmawati/nurrachmawati-d42111252-jurnal-pengaruh-sistem-operasi-mobile-android-pada-anak-usia-dini
Pemkot Malang Dinkes. (2012). Pedoman Pelaksana Stimulasi, Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak Tingkat Pelayanan Kesehatan Dasar. Malang: Dinkes
Poerwanti, J. I. (2015). Upaya Meningkatkan Keterampilan Bercerita dengan Menggunakan Media Gambar pada Peserta didik SDN Karangasem 1 Surakarta. DIDAKTIKA, 4(1).
Prasanti, D. (2016). Perubahan media komunikasi dalam pola komunikasi keluarga di era digital. https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/commed/article/view/115.
Rezkisari. (2014). Dampak Video game pada Anak Perlu Diwaspadai. Kolumnis: Rab A. Broto.
Soetjiningsih. (2010). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta : EGC
Supartini. (2010). Buku ajar konsep dasar keperawatan anak. Jakarta : EGC
Syahra. (2010). Informatika Sosial Peluang dan Tantangan. Bandung: LIPI.
WHO. (2014). The Asian parent Insights. Geneva: World Health Organization. Available:http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ [Accessed 25 Juli 2019].
Winoto. (2013). Dampak Penyalahgunaan Teknologi Komunikasi Gadget pada Anak dan Remaja. http://jurnalilmiahtp2013. /2013/12/dampakpenyalahgunaanteknologi.html. Diakses tanggal 26 Mei 2019
- Abstract 281
- PDF 267